Godziny przyjmowania interesantów
• PRACOWNICY SOCJALNI, SPECJALISTA DS. BEZDOMNOŚCI
-
poniedziałek, wtorek: od 800 do 1100 osoby nie pracujące
-
czwartek: od 1400 do 1600 osoby pracujące
• PRACOWNIK SOCJALNY DS. PIERWSZEGO KONTAKTU
-
codziennie w godzinach pracy Ośrodka (parter, pokój nr 6)
Obsługa w zakresie udzielenia wsparcia lub pomocy społecznej, w odniesieniu do osób po raz pierwszy zgłaszających się do Ośrodka.
• PUNKT OBSŁUGI INTERESANTA
-
codziennie w godzinach pracy Ośrodka (parter, pokój nr 3, przy głównym wejściu)
W Punkcie Obsługi interesanci mogą składać pisma, wnioski, skargi oraz inne dokumenty, odbierać zaświadczenia, decyzje itp., pozyskiwać podstawowe informacje o zasadach obsługi interesantów, trybie udzielania pomocy, a także umawiać wizyty do poradnictwa specjalistycznego.
Podstawowy zakres działania Działów Świadczeń Pomocy Społecznej
Do podstawowych zadań Działów Świadczeń Pomocy Społecznej I i II należy:
- Obsługa klientów ośrodka w ramach stanowiska pracownika socjalnego ds. pierwszego kontaktu obejmująca m.in. wstępne diagnozowanie problemów klientów po raz pierwszy zgłaszających się o pomoc i kierowanie ich do właściwego merytorycznie pracownika Ośrodka, informowanie o szczegółowych zasadach świadczenia pomocy społecznej, udzielanie poradnictwa w zakresie pomocy społecznej świadczonej przez inne jednostki organizacyjne, przyjmowanie i przekazywanie do właściwych komórek organizacyjnych lub stanowisk pracy spraw interwencyjnych, prowadzenie spraw dot. refundacji świadczeń z pomocy społecznej.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach świadczeń pieniężnych i niepieniężnych z pomocy społecznej.
- Prowadzenie krótkoterminowej pracy socjalnej, w tym zawieranie zasad współdziałania i kontraktów socjalnych.
- Prowadzenie działań interwencyjno-ochronnych oraz pracy socjalnej wobec osób w wieku sędziwym.
- Udzielanie klientom informacji i wskazówek w celu przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać samodzielnie.
- Prowadzenie postępowań w sprawach dotyczących potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- Realizacja pomocy w formie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne.
- Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w celu:
• rozpoznania, zdiagnozowania i zaspokajania potrzeb socjalnych klientów,
• przyznania prawa do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych,
• przydzielenia asystenta rodziny,
• u osób składających wnioski o przyznanie dodatków mieszkaniowych,
• wyjaśnienia sytuacji osób deklarujących samotne wychowanie dziecka, otrzymujących lub ubiegających się
o świadczenie rodzinne,
• na potrzeby innych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.
- Realizacja strategii, programów i projektów w zakresie rozwiązywania problemów społecznych.
- Identyfikowanie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej.
- Wydawanie na wniosek klientów zaświadczeń o korzystaniu z pomocy społecznej.
- Współdziałanie z instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi, Kościołami i związkami wyznaniowymi i pracodawcami w zakresie udzielania pomocy, szczególnie na zasadach i w formach określonych przepisami prawa.
- Stosowanie instrumentów aktywnej integracji w ramach aktywizacji zawodowej, społecznej, zdrowotnej i edukacyjnej, szczególnie w ramach projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.
- Gospodarowanie budżetem przydzielonym na zadania własne gminy i zlecone z zakresu administracji rządowej, a także wynikające z realizowanych programów i projektów.
- Przeciwdziałanie oraz ochrona ofiar przemocy w rodzinie, w tym udzielanie poradnictwa, podejmowanie interwencji i udział w procedurach 'Niebieskie Karty'.
- Wprowadzanie i pozyskiwanie danych z zakresu powierzonych zadań w ramach funkcjonujących w Ośrodku systemów informatycznych.
- Sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych w zakresie powierzonych zadań, w tym przekazywanie ich adresatowi z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
- Archiwizowanie dokumentacji wytworzonej w dziale.
- W sytuacjach tego wymagających, okresowe doręczanie decyzji i korespondencji.