• • ZMIANA ROZMIARU CZCIONKI •
  • A- A A+
  • • ZMIANA KOLORYSTYKI STRONY •
  • • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej •

    Dane adresowe:
           ul. Wiejska 4, 78-400 Szczecinek
           województwo zachodniopomorskie

    Kontakt telefoniczny (centrala):
           (94) 37 280 00, (94) 37 280 02 (fax)

    Adres e-mail:
           Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
           Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Adres strony internetowej:
           www.mops.szczecinek.pl

    Adres strony BIP:
           www.bip.mops.szczecinek.pl

    NIP, Regon:
           673-11-00-245, 003802266

 

Zgodnie z Uchwałą Nr X/84/2011 Rady Miasta Szczecinek z dnia 16 maja 2011 r., na pierwszym posiedzeniu Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, w dniu 16 listopada 2011 r., w głosowaniu jawnym spośród członków Zespołu na Przewodniczącego została wybrana Pani MAŁGORZATA KISIEL.

• Wybrane aspekty prawne

Podstawa prawna:
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 125, poz. 842)

Art. 9a.

  1. Gmina podejmuje działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym.
  2. Zespół interdyscyplinarny powołuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
  3. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:

1) jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;

2) gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;

3) policji;

4) oświaty;

5) ochrony zdrowia;

6) organizacji pozarządowych.

  1. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi.
  2. W skład zespołu interdyscyplinarnego mogą wchodzić także prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów innych niż określone w ust. 3, działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
  3. Przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego jest wybierany na pierwszym posiedzeniu zespołu spośród jego członków.
  4. Posiedzenia zespołu interdyscyplinarnego odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
  5. Zespół interdyscyplinarny działa na podstawie porozumień zawartych między wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta a podmiotami, o których mowa w ust. 3 lub 5.
  6. Obsługę organizacyjno-techniczną zespołu interdyscyplinarnego zapewnia ośrodek pomocy społecznej.
  7. Zespół interdyscyplinarny może tworzyć grupy robocze w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach.
  8. W skład grup roboczych wchodzą przedstawiciele:

1) jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;

2) gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;

3) Policji;

4) oświaty;

5) ochrony zdrowia.

  1. W skład grup roboczych mogą wchodzić także kuratorzy sądowi, a także przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
  2. Członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych wykonują zadania w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych.
  3. Prace w ramach grup roboczych są prowadzone w zależności od potrzeb zgłaszanych przez zespół interdyscyplinarny lub wynikających z problemów występujących w indywidualnych przypadkach.
  4. Rada gminy określi, w drodze uchwały, tryb i sposób powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania.

Art. 9b.

  1. Zespół interdyscyplinarny realizuje działania określone w gminnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie.
  2. Zadaniem zespołu interdyscyplinarnego jest integrowanie i koordynowanie działań podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3 i 5, oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności przez:

1) diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie;

2) podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku;

3) inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie;

4) rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy;

5) inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie w środowisku lokalnym;

  1. Do zadań grup roboczych należy, w szczególności:

1) opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie;

2) monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy;

3) dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.

Art. 9c.

  1. Członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych w zakresie niezbędnym do realizacji zadań, o których mowa w art. 9b ust. 2 i 3, mogą przetwarzać dane osób dotkniętych przemocą w rodzinie i osób stosujących przemoc w rodzinie, dotyczące: stanu zdrowia, nałogów, skazań, orzeczeń o ukaraniu, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, bez zgody i wiedzy osób, których dane te dotyczą.
  2. Członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych zobowiązani są do zachowania poufności wszelkich informacji i danych, które uzyskali przy realizacji zadań, o których mowa w art. 9b ust. 2 i 3. Obowiązek ten rozciąga się także na okres po ustaniu członkostwa w zespole interdyscyplinarnym oraz w grupach roboczych.
  3. Przed przystąpieniem do wykonywania czynności, o których mowa w art. 9b ust. 2 i 3, członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych składają organowi, o którym mowa w art. 9a ust. 2, oświadczenie o następującej treści:
„Oświadczam, że zachowam poufność informacji i danych, które uzyskałem przy realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie oraz, że znane mi są przepisy o odpowiedzialności karnej za udostępnienie danych osobowych lub umożliwienie do nich dostępu osobom nieuprawnionym.”

Art. 9d.

  1. Podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę "Niebieskie Karty" i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie.
  2. Procedura "Niebieskie Karty" obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.
  3. Przedstawiciele podmiotów, o których mowa w ust. 2, realizują procedurę "Niebieskie Karty" w oparciu o zasadę współpracy i przekazują informacje o podjętych działaniach przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego.
  4. Wszczęcie procedury "Niebieskie Karty" następuje przez wypełnienie formularza "Niebieska Karta" w przypadku powzięcia, w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych, podejrzenia stosowania przemocy wobec członków rodziny lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy w rodzinie.
  5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, procedurę "Niebieskie Karty" oraz wzory formularzy "Niebieska Karta" wypełnianych przez przedstawicieli podmiotów realizujących procedurę "Niebieskie Karty", mając na uwadze skuteczność działań wobec osób dotkniętych przemocą w rodzinie i dobro tych osób.

• FUNDUSZ TRATWA SZCZECINEK

Zadania realizowane przez stowarzyszenie Fundusz Tratwa Szczecinek:

  • Prowadzenie Punktu Konsultacyjnego dla Ofiar Przemocy Domowej – udzielanie bezpłatnych porad z zakresu prawnych możliwości przeciwdziałania przemocy oraz pedagogicznych i socjalnych związanych z przemocą w rodzinie. Punkt mieści się przy ul. 9-go Maja, czynny jest przez 4 godziny dziennie oraz wg potrzeb klientów, po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu dnia i godziny.
  • Wsparcie ofiar przemocy podczas postępowania sądowego realizowane poprzez usługę prawnika/adwokata w formie prowadzenia spraw o stosowanie przemocy, rozwód, separację, alimenty, wykonywanie władzy rodzicielskiej, podział majątku itp.
  • Prowadzenie grupy wsparcia dla kobiet doznających skutków problemu alkoholowego, przemocy w rodzinie itp. Spotkania mają charakter grupowych zajęć terapeutycznych, odbywają się raz w tygodniu.
  • Trening Zastępowania Agresji dla dzieci i młodzieży. Prowadzony jest po skompletowaniu grupy, szczególnie w świetlicach środowiskowych.
  • Przeprowadzenie cyklu zajęć edukacyjno – warsztatowych dla uczniów klas maturalnych oraz gimnazjalnych w Szczecinku na temat problemu przemocy w rodzinie.
  • Prowadzenie kampanii informacyjnych i medialnych w zakresie lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy.

• INNE DZIAŁANIA

Inne działania realizowane na terenie Szczecinka:

  • Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej działający przy ul. Wiatracznej.
  • Pracownicy socjalni Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, w tym nowe stanowisko specjalisty pracy socjalnej ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
  • Dom dla Bezdomnych „Zacisze” umożliwiający udzielenie schronienia ofiarom przemocy, szczególnie kobietom z dziećmi. Placówka kierowana przez MOPS w Szczecinku.

Wybrane artykuły

Gościmy na stronie

Odwiedza nas 6 gości oraz 0 użytkowników.

Statystyki odwiedzin strony

295546
dzisiaj19
wczoraj164
w tym tygodniu19
w tym miesiącu5516
najwięcej 605 (08-01-2017)

• Kierownictwo Ośrodka •

Dyrektor Ośrodka

MARTA NIEWCZAS

Zastępca Dyrektora

IWONA WAGNER

Główny Księgowy

MAŁGORZATA KOŁOMYCKA

• Konto bankowe •

Bałtycki Bank Spółdzielczy w Darłowie
97 8566 1042 0001 2540 2000 0003 *
41 8566 1042 0001 2540 2004 0102 **

*   konto podstawowe
** konto dla wpłat środków pieniężnych z tytułu świadczeń nienależnie pobranych, zadłużenia alimentacyjnego itp.

• Godziny urzędowania •

Poniedziałek 730 - 1530
Wtorek 730 - 1530
Środa 730 - 1530
Czwartek 730 - 1630
Piątek 730 - 1430